Nasz sklep tylkorelaks.pl używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.


Więcej informacji w zakładce: Polityka prywatności


Korzystając ze strony Akceptujesz powyższą treść.
czytanie

Czytanie poprawia zdrowie i wydłuża życie - Pozytywne działanie czytania.

0 komentarze

Statystyczny Polak czyta mniej niż jedną książkę rocznie. Choć obserwując nasz rodzimy rynek wydawniczy, na którym pojawia się stale mnóstwo nowości wydawniczych, czasami trudno w to uwierzyć, to niestety taka jest prawda. Polskie czytelnictwo jest mocno rozwarstwione - są osoby, które czytają bardzo dużo, ale jest również wiele takich, które w całym dorosłym życiu ani razu nie sięgnęły po książkę.


Dlaczego mało czytamy?

Z reguły usprawiedliwiamy się brakiem czasu lub wysokimi cenami książek i trudnością w ich zakupie. Tymczasem najnowsze badania pokazują, że regularne czytanie wpływa korzystnie na stan zdrowia i długość życia. Warto więc przeanalizować swój rozkład dnia i znaleźć, choć kilkanaście minut na lekturę.

Sprawdź, dlaczego czytanie książek jest zdrowe.


Dlaczego nie lubimy czytać?


Okazuje się, że brak czasu i wysokie ceny książek to tylko bezpodstawne wymówki, ponieważ badania pokazują, że spędzamy średnio aż 4 do 6 godzin dziennie przed telewizorem, a w całej Polsce funkcjonuje bardzo prężnie działająca sieć darmowych bibliotek publicznych.


Dlaczego zatem nie chcemy czytać?

Zdaniem psychologów w dużej mierze jest to spowodowane brakiem wzorca czytelnictwa wyniesionego z domu rodzinnego. Jeśli rodzice nie czytają książek, to najprawdopodobniej dzieci również nie będą tego robić. Od najmłodszych lat uczymy się na zasadzie naśladownictwa. Czyny przemawiają do nas w znacznie większym stopniu niż słowa. Dlatego, jeśli dziecko widzi, że rodzice poświęcają czas na lekturę, samo chętnie zacznie sięgać po książkę. Ogromne znaczenie ma również wspólne czytanie z dzieckiem.

Czytamy razem z dzieckiem – sposób na spędzanie czasu razem - http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/czytamy-razem-z-dzieckiem-sposob-na-spedzanie-czasu-razem/


Jeśli w domu królowało oglądanie telewizji, a czytanie ograniczało się do zdawkowego przejrzenia prasy bulwarowej, nie mamy w sobie nawyku czytania. Prawdopodobnie również w wieku szkolnym czytanie lektur było dla nas przykrym obowiązkiem, którego staraliśmy się uniknąć za wszelką cenę. Logicznym następstwem tego wszystkiego jest całkowity brak zainteresowania lekturą w wieku dorosłym.


Dobra wiadomość jest taka, że nawyk czytania możemy wyrobić zawsze niezależnie od wieku i zdecydowanie warto podjąć ten trud, ponieważ przynosi ono wiele korzyści naszemu zdrowiu fizycznemu i psychicznemu.


Jakie korzyści przynosi czytanie?


Zarówno w dzieciństwie, jak i w wieku dojrzałym czytanie zbawiennie wpływa na nasz mózg. Dzieje się tak, ponieważ wspomaga ono tworzenie nowych połączeń nerwowych i wspomaga funkcje poznawcze. Osoby, które czytają co najmniej przez 15 minut każdego dnia, mają zdecydowanie lepszą pamięć, zarówno długo, jak i krótkotrwałą. Występuje u nich znacznie mniejsze ryzyko zachorowania na degeneracyjne choroby mózgu takie jak choroba Alzheimera czy demencja starcza.


Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Yale w Stanach Zjednoczonych pokazały, że już zaledwie 3, 5 godziny czytania tygodniowo może wydłużyć nasze życie nawet o 17%. Ponadto czytanie rozwija wyobraźnię i kreatywność. Pomaga lepiej radzić sobie z codziennymi obowiązkami i uczy systematyczności.


Dowiedziono również, że osoby lubiące czytać są w mniejszym stopniu narażone na zachorowanie na depresję i różnego rodzaju nerwice, a także lepiej radzą sobie ze stresem i są odporniejsze psychicznie. Ma to ogromne znaczenie dla zdrowia nie tylko psychicznego, ale również fizycznego, ponieważ przewlekły stres wiąże się ze stale podwyższonym stężeniem hormonów stresu w organizmie. Niestety wpływają one negatywnie na funkcjonowanie układu krążenia, układu pokarmowego, mogą powodować poważne zaburzenia odporności, przez co jesteśmy bardziej podatni na choroby infekcyjne, a nawet nowotwory.


Ponadto osoby nieradzące sobie ze stresem bardzo często są niepewne siebie, wycofują się z życia, nie dostrzegają wielu szans i możliwości, które ze sobą niesie i są mniej szczęśliwe.
Osoby, którym rodzice czytali w dzieciństwie, mają bardziej rozwiniętą wyobraźnię i wierzą w siebie. Rzadko cechują się tak zwaną „mentalnością ofiary”, czyli brakiem wiary w sprawczość swoich działań. Czytajmy więc swoim pociechom i zachęcajmy je do samodzielnej lektury już od najmłodszych lat.


Jak zacząć czytać?

Dobra wiadomość jest tak, że czytanie to nawyk, który możemy wyrobić w każdym wieku. Wystarczy odrobina determinacji i systematyczne działanie. Zacznijmy od przeczytania każdego dnia tylko jednej strony. Po tygodniu zacznijmy czytać dwie, a po dwóch tygodniach 5. Nawet nie zauważmy, jak szybko dojdziemy do 20- 30 minut czytania dziennie.


Nie usprawiedliwiajmy się brakiem czasu - wystarczy wstać rano kilka minut wcześniej lub wieczorem wybrać lekturę, zamiast oglądania telewizji. Wyrobienie nowego nawyku trwa zazwyczaj około 3 tygodni. Po tym czasie w naszym mózgu są już silne połączenie nerwowe na szlaku wykonywanej codziennie czynności, dlatego jej kontynuowanie staje się o wiele łatwiejsze.

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Brak wpisów.