Nasz sklep tylkorelaks.pl używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.


Więcej informacji w zakładce: Polityka prywatności


Korzystając ze strony Akceptujesz powyższą treść.
sposoby czytania - ile ich jest

Sposoby czytania – ile ich jest?

0 komentarze

Istnieje wiele sposobów czytania, które są częściowo determinowane przez to, co jest czytane, ale także przez cel czytania danego tekstu. Czytamy powieści inaczej niż prace naukowe, opowiadania. Jednak to, czy czytamy powieść dla przyjemności, czy dla krytyki literackiej, wpłynie również na to, jak ją czytamy.

Czytelnik dla przyjemności zanurza się w historię, poznaje postacie i zastanawia się nad rezultatem. Jednak czytelnik analizujący powieść, szuka odpowiedzi na konkretne pytania. Jaka jest struktura narracji? Jak przedstawiane i opisywane są postacie? Z jakich urządzeń literackich korzysta autor? Jaki to rodzaj powieści?

 

Czytanie celów

 

Załóżmy, że eksplorujesz nowe pole tekstowe lub temat. Zaczynasz od szukania ogólnej wiedzy. Studiujesz listy czytelnicze, aby zapoznać się z literaturą specjalistyczną (książki, artykuły, kompendium). Co ma biblioteka i czy są jakieś odpowiednie strony internetowe?


Systematyczne czytanie jest przydatne w początkowej fazie procesu pisania, zarówno do stałego zadania, jak i do opracowania własnych pytań badawczych.


Jeśli zamierzasz napisać pracę magisterską na dany temat, poszukaj materiałów, które są bezpośrednio związane z Twoim tematem i Twoimi konkretnymi pytaniami badawczymi. Zadaj sobie pytanie: czy mogę tego użyć w swoim tekście? Będziesz także musiał czytać teksty ostrożniej niż na wcześniejszych wstępnych etapach czytania.


Weź udział w dialogu z czytanymi tekstami. Nauka polega nie tylko na zdobywaniu wiedzy, ale także na uczeniu się, jak wykorzystywać ją na różne sposoby i sytuacje. 


Nie wszystkie teksty są wysokiej jakości i nie wszystkie teksty są w równym stopniu odpowiednie. Naucz się oceniać swoje źródła, krytycznie i niezależnie, pod kątem nie tylko ich treści lub zarzutów, ale także tekstu jako takiego. Na przykład: co sprawia, że ​​tekst jest tak ważny, że staje się konieczny do czytania? Jakie są relacje między różnymi tekstami na liście do czytania?

 

Czytanie systematyczne

 

Koncepcja systematycznego czytania sugeruje ona, że każdy uczeń powinien poświęcić co najmniej dwie godziny czytania dziennie. Może się to zdarzyć w szkole i / lub w domu. Angażując się w szerokie czytanie, uczniowie przystępują do rutyny czytania, która podąży za nimi w dorosłość.

 

Czytanie tekstu na kilka różnych sposobów

 

Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania, które pozwoliłoby maksymalnie wykorzystać tekst. Czytelnicy nie są tacy sami. Ćwicz bycie aktywnym czytelnikiem. Staraj się zmieniać sposoby czytania. Jedną z zalecanych strategii jest trzykrotne przeczytanie tego samego tekstu na trzy różne sposoby.

czytanie książek, częste czytanie książek

 

Czytanie tekstu trzy razy

 

  • Zapoznaj się z tekstem . Przejrzyj tekst - sformułuj tymczasową opinię na temat jego gatunku i tematu. Jeśli jest to artykuł, spójrz na nagłówki, podtytuły, podsumowanie i listę odnośników. Jeśli jest to książka, przestudiuj spis treści, przedmowę, indeks tematyczny, indeks nazwisk, napis na tylnej okładce i wszystko inne, co opisuje tekst. Przeczytaj niektóre pojedyncze akapity. Na przykład przeczytaj pierwszy i ostatni akapit artykułu lub akapit otwierający każdego rozdziału w książce. W ten sposób będziesz lepiej przygotowany, kiedy faktycznie czytasz książkę, ponieważ masz już pojęcie o jej treści.
  • Przeczytaj szybko tekst . Następnym krokiem jest szybkie przeczytanie całego tekstu. Nie rób jeszcze notatek (chociaż możesz dodać kilka małych symboli na marginesie - kropki, linie, wykrzykniki - aby zaznaczyć poszczególne interesujące miejsca). Jeśli nie rozumiesz wszystkiego, czytaj dalej. Jeśli w ogóle nic nie rozumiesz, czytaj dalej. Otrzymasz więcej niż jedną szansę na powrót do tekstu później. Jeśli czytasz książkę, zastosuj tę strategię na przykład do jednego rozdziału na raz. Często to pomaga radzić sobie z tekstem w mniejszych fragmentach podczas czytania książek lub innych długich tekstów (takich jak tezy lub oficjalne raporty).
  • Przeczytaj uważnie tekst . Zanurz się w tekście. Czytasz teraz, aby zrozumieć tekst najlepiej jak potrafisz. Weź długopis i papier - lub otwórz laptopa. Rób notatki podczas czytania. Po zakończeniu wydrukuj notatki z komputera. Trzymaj wszystkie swoje notatki razem w pliku. W trakcie semestru budujesz archiwum notatek na liście czytelniczej. To archiwum jest na wagę złota, przygotowując się do egzaminów, pisząc pracę magisterską lub przywołując to, co studiowałeś w poprzednim semestrze. Ponadto twoje archiwum już motywuje Cię do dalszego czytania - musisz je rozwinąć!

 

Po zapoznaniu się z tekstem zrób sobie przerwę. Upewnij się jednak, że wkrótce wrócisz do tekstu - po około dniu, a może tygodniu - i ponownie go przeczytasz. Prawdopodobnie zrozumiesz to inaczej. Ponadto zawsze przydatne jest omawianie czytanych tekstów z innymi.

 

Zadawać pytania

 

Zadaj pytania tekstowe. Spróbuj go „wymusić”, aby uzyskać odpowiedzi. Próba wyjaśnienia czegoś, nad czym zastanawiasz się lub czego nie rozumiesz podczas czytania, czyni czytanie łatwiejszym i ciekawszym. Zadawaj różne pytania w zależności od tego, dlaczego czytasz; od ogólnych pytań o porządek obrad, przesłanie i argumentację tekstu, o specyfikę poszczególnych słów i pojęć lub o przykład w tekście.

 

ĆWICZENIE

 

Spójrz na tekst z listy czytelniczej i odpowiedz na pytania: Jaki jest temat? Jakie jest pytanie badawcze? O czym dyskutują autorzy, jakie są ich wnioski i jak je osiągnąć? Czy którykolwiek z wniosków może być dla Ciebie przydatny podczas pisania pracy magisterskiej?

 

Szukasz kontekstu

 

Już podczas pierwszego zapoznania się z tekstem zetknąłeś się z jego kontekstem lub ramą odniesienia. Lista referencji zawiera tytuły innych prac i nazwiska innych badaczy. Jeśli tekst jest książką, jego indeks może również zawierać takie informacje. Na tylnej okładce mogą znajdować się komentarze innych badaczy, wyciągi z recenzji i tak dalej. W tekście znajduje się również wiele wskazówek dotyczących kontekstu. Obejmują one informacje, debaty i krytykę innych badaczy, a także koncepcje i terminologię wspólną dla szerszej społeczności naukowej. Kolejna wskazówka dotyczy autorów. Kim oni są?

Krótko mówiąc, wskazówki dotyczące kontekstu są do naśladowania. Zidentyfikowanie układu odniesienia tekstu pomaga go lepiej zrozumieć. Zostaniesz skierowany do szerszego kontekstu akademickiego, innymi słowy, na twój kierunek studiów. Różnica między szukaniem kontekstu tekstu a przeglądaniem polega na tym, że nie tylko zapoznajesz się z tekstem i jego bezpośrednim otoczeniem, ale także z szerszym terytorium, na którym on mieszka. Poszukaj wskazówek takich jak:

  • Autor (autorzy) tekstu. Kim oni są? Czy są publikowane gdzie indziej? Wyszukiwanie ich nazw prawdopodobnie da strony internetowe, encyklopedię lub inne materiały na ich temat. Czy należą do określonej szkoły teoretycznej ? Jeśli tak, to czy można dowiedzieć się więcej na ten temat?
  • Autorzy odnoszą się do innych badaczy . Co możesz się o nich dowiedzieć?
  • Jakie są kluczowe pojęcia w tekście?
  • Czy tekst był omawiany lub przywoływany gdzie indziej, w innych książkach i artykułach ? Czy został sprawdzony ?

Na przykład czytasz następujący akapit:

„Można zatem powiedzieć, że Morze Śródziemne jest rytuałem inwersji według Gluckmanna i heterotopem według Foucaulta…” ( Døving, R. , 2011, s. 25).

Słowo „odpowiednio” sugeruje, że informacja pojawia się w innym miejscu tego artykułu zarówno o „rytuale inwersji według Gluckmanna”, jak i „heterotopie według Foucaulta” - i być może te dodatkowe informacje będą wystarczające, aby wyjaśnić znaczenie tego akapitu. Mimo to, kim są Gluckmann i Foucault? Nie możemy być pewni, że wiele się o nich powie. Być może są znanymi badaczami i ktoś, kto ćwiczy w tej dziedzinie, powinien o nich wiedzieć? A co oznaczają „rytuał inwersji” i „heterotop”? Chociaż autor może udzielić odpowiedniego wyjaśnienia, warto skonsultować się z innymi źródłami.

 

Poszukiwanie argumentów

 

Wiele czytanych tekstów to teksty kłótliwe: artykuły, tezy i monografie naukowe (książki). Większość tekstów (zadań pisemnych), które piszesz podczas studiów, również będzie miała charakter argumentacyjny. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, co mamy na myśli, gdy opisujemy tekst jako argumentujący.

czytanie poprawia mysł. Człowiek podłączony do książki za pomocą kabli. Czytanie na wiele sposobów.

 

Notatki, streszczenia, ponowne czytanie

 

Robienie notatek, pisanie streszczeń i ponowne czytanie to różne sposoby pracy z tekstem. Zalecamy już robienie notatek z tekstów czytanych podczas studiów, aby stworzyć archiwum notatek do późniejszego wykorzystania. Archiwum będzie jeszcze bardziej przydatne, jeśli napiszesz swoje notatki (lub ich części) w postaci krótkich streszczeń. 

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz