WPS0320
Nowy produkt
Książka jest obiektywnym spojrzeniem na sytuację osób Głuchych i słabosłyszących, które codziennie zderzają się z barierami współczesnego świata. Okazuje się, że największą z nich jest komunikacja.
Autor | Aleksandra Włodarczak |
ISBN | 978-83-8119-297-2 |
Wydawnictwo | Psychoskok |
Rok wydania | 2018 |
Oprawa | Miękka |
Liczba stron | 190 |
Format | 148x210 |
Wysyłamy w: | Wysyłka po premierze |
Książka jest obiektywnym spojrzeniem na sytuację osób Głuchych i słabosłyszących, które codziennie zderzają się z barierami współczesnego świata. Okazuje się, że największą z nich jest komunikacja. Ze względu na brak możliwości porozumiewania się ze słyszącymi, osoby Głuche czują się dyskryminowane i pomijane przez społeczeństwo. Jednak bariera ta, okazuje się szczególnie krytyczna w placówkach medycznych, gdzie od prawidłowej komunikacji może zależeć zdrowie, a nawet życie głuchego pacjenta. Co więcej, jest ona dostrzegana i uciążliwa zarówno dla osób Głuchych jak i większości personelu medycznego.
Książka Aleksandry Włodarczak „Głuchy pacjent – wyzwania i potrzeby” to pierwsza, wydana w Polsce publikacja, przedstawiająca specyfikę pracy z pacjentem głuchym i słabosłyszącym w placówkach opieki zdrowotnej. Zwraca przede wszystkim uwagę na konieczność poprawy komunikacji pomiędzy osobami głuchymi, a udzielającym pomocy personelem medycznym.
To pierwsza publikacja w Polsce, w całości poświęcona zagadnieniom z obszaru komunikacji medycznej z pacjentem g/Głuchym oraz słabosłyszącym. Monografia ta jest przyczynkiem do dyskusji oraz dalszych badań nad postrzeganiem tych osób nie tylko z pozycji niepełnosprawności, ale również odmienności kulturowo‑językowej.
Spis treści
Wstęp
1. Rola zmysłu słuchu w życiu człowieka
1.1. Głuchota – model medyczny
1.1.1. Narząd słuchu – rola, budowa i funkcje
1.1.2. Zaburzenia słuchu
1.1.3. Skala zjawiska
1.1.4. Konsekwencje uszkodzenia narządu słuchu
1.2. Głuchota – model społeczno kulturowy
1.2.1. Kultura Głuchych
1.2.2. Historia głuchych
1.2.3. Edukacja głuchych
1.2.4. Savoir vivre Głuchych
1.3. Kompetencje językowe – język foniczny a język migowy
1.3.1. Język polski w mowie i piśmie
1.3.2. Język migowy
1.3.3. Dwujęzyczność postulatem osób Głuchych
1.4. Akty prawne dotyczące osób głuchych
2. Głuchy w placówce ochrony zdrowia
2.1. Rola komunikacji w placówce ochrony zdrowia
2.2. Komunikacja z głuchym pacjentem
w wybranych sektorach opieki zdrowotnej
2.3. Prawa pacjenta głuchego
2.4. Tłumacz języka migowego w placówce ochrony zdrowia
2.4.1. Uregulowania prawne
2.4.2. Rola tłumacza języka migowego i jego wzajemna współpraca z personelem medycznym
2.4.3. Rola rodziny w tłumaczeniu
2.5. Podsumowanie rozdziału
3. Metodologiczne podstawy badań własnych
3.1. Cel badań
3.2. Problemy badawcze
3.3. Metoda, technika, narzędzia badawcze
3.4. Wielkość próby badawczej oraz miejsce i przebieg badania
4. Omówienie wyników badań własnych
4.1. Charakterystyka badanych
4.2. Dostęp pacjentów głuchych posługujących
się językiem migowym do opieki zdrowotnej
4.3. Sytuacja pacjenta głuchego w placówkach ochrony zdrowia
4.4. Trudności w komunikacji
4.5. Specyfika pacjenta głuchego w świadomości personelu medycznego
4.6. Świadomość zdrowotna osób głuchych
4.7. Tłumacz języka migowego w placówkach ochrony zdrowia
5. Dyskusja
6. Podsumowanie i wnioski
BIBLIOGRAFIA